Ogreniyorum isimli bir proje oluşturarak işe başlayalım.
Projeyle beraber oluşturduğumuz ana etkinliğin tasarımını yaparak işe başlayalım. Servisi durdurup başlatmak için bir düğme ekleyelim. Layout dosyamız aşağıdaki gibi görünmeli.
Kullanacağımız metinleri belirlediğimiz strings.xml dosyamız da şöyle görünmeli.
Şimdi servis sınıfımızı oluşturalım. Ana etkinlik dosyamızdan bir kopya oluşturup içeriğini aşağıdaki gibi değiştirelim.
Projemizin temelleri hazır. Şimdi ana etkinliğimizi açıp servisi başlatıp durdurmakla ilgili kodları yazarak başlayalım.
İlk iş olarak eklediğimiz düğmenin tıklama olayını oluşturalım.
Bu düğmeye tıklandığında servis durdurulmuş haldeyse servis başlatılacak, başlatılmış haldeyse durdurulacak. Bunun için servisin çalışıp çalışmadığını kontrol etmemiz gerekiyor. Haydi bunun için bir metod yazalım.
Bu metod çağrıldığında eğer servisimiz çalışıyorsa geriye true döndürülecek. Eğer çalışmıyorsa false döndürülecek.
Bunun için bir ActivityManager nesnesi oluşturup sistemin etkinlik servisini alıyoruz. Java'nın gelişmiş for döngüsü yapısını kullanarak getRunningServices() metodu ile sistemde çalışan tüm servisleri alıyoruz. Bu metodun döndürdüğü RunningServiceInfo nesnelerinden oluşan dizi içinde servis isimli değişken ile dönüyoruz. Döngü sırasındaki servis nesnesinin paket adı, bizim uygulamamızın paket adına eşitse bizim servisimiz çalışıyor demektir. Bu mantığı kullanarak tüm çalışan servisleri geziyoruz ve bizim servisimiz çalışıyor mu kontrol ediyoruz.
Şimdi tıklama metodumuzun içini dolduralım ve yazdığımız metodu da kullanalım.
Temel mantık bu şekilde olacak. Servis başlatılacağı zaman ilgili metod çağrılacak ve düğmenin üzerindeki yazı durdur yazısına çevrilecek. Servis durdurulacağı zaman da tam tersi yapılacak.
Oluşturduğumuz tıklama olayının parametresi (daha önceki yazılarda bahsettiğim gibi) üzerine tıklanan nesneyi temsil ettiği için v nesnesini Button türüne dönüştürerek dugme ismiyle saklıyoruz. Daha sonra bu nesne üzerinden yazı değişikliğini yapıyoruz.
Tıklama olayımızın kodları bittiğinde aşağıdaki gibi görünmeli.
Şimdi etkinliğin onCreate() metoduna da bir ekleme yapalım. Servis arka planda çalışacağı için servisin çalışıp çalışmama durumuna göre uygulama başlangıcında düğmenin üzerindeki yazıyı belirlememiz gerekiyor. Bunun için aşağıdaki gibi bir ekleme yapıyoruz.
Şimdi servisimizin kodlarını yazalım.
İlk önce düzenli aralıklarla iş yapmak için bir Timer nesnesi ve servis içinden ekrana Toast ile yazı yazabilmek için bir Handler nesnesi tanımlayalım.
Eksik import bilgilerini Ctrl + Shift + O ile ekleyelim. Burada Eclipse birden fazla Handler sınıfı bulduğu için bize hangisini eklemek istediğimizi soracak. Bizim ihtiyacımız olan android.os.Handler olacak.
Şimdi de zamanlayıcının çalışacağı aralığı bir sabit olarak belirleyelim. Buraya milisaniye cinsinden bir zaman belirtmemiz gerekiyor. (1 sn = 1000 ms) Örneğin ben 10 saniyede bir çalışmasını istedim.
Şimdi servisimiz oluşturulduğunda çalıştırılacak onCreate() metodu içinde bu nesnelerimize ilk değerlerini verelim.
yardimci nesnesine uygulamanın ana Looper nesnesini atıyoruz. Böylece bu Handler nesnesine göndereceğimiz bilgiler, içinde bulunduğumuz sınıf yerine (bu durumda bizim servisimiz) uygulamanın kendisi üzerinde işletilecek. Eğer bunu yapmazsak servis sınıfı içinden Toast nesnesi ile bilgi vermemiz mümkün olmayacak.
Şimdi zamanlayıcımıza bir görev verelim. Bunun için TimerTask türünden bir nesneye ihtiyacımız olacak. Ama biz bunu metod çağrısı içinde bir iç sınıf (inner class) oluşturarak yapacağız. Haydi başlayalım.
zamanlayici nesnemiz üzerinden scheduleAtFixedRate() metodunu çağırıyoruz ve parametre olarak yeni bir TimerTask iç sınıfı oluşturuyoruz. Burada Eclipse'in bize sağladığı imkanlardan faydalanacağız.
zamanlayici yazıp yanına bir nokta koyduktan sonra Eclipse bize kullanabileceğimiz metodları listeliyor. Buradan scheduleAtFixedRate() metodunu seçiyoruz.
Daha sonra ilk parametreye new yazıp bir boşluk bırakıyoruz ve Ctrl + Boşluk tuşlarına basıyoruz. Eclipse bize yazıyor olduğumuz parametreyle ilgili önerilerde bulunuyor. Buradan yeni bir iç sınıf oluşturacağız. Anonymous Inner Type seçeneğini seçiyoruz.
Gördüğünüz gibi iç sınıfımız oluşturuldu.
Şimdi diğer parametreleri değiştiriyoruz ve metod çağrısını sonlandıran parantezin sonrasına ; işaretimizi koyuyoruz.
Burada yazdığımız ikinci parametre zamanlayıcının ne kadarlık bir gecikmeyle işe başlayacağını, üçüncü parametre ise ne kadar zamanda bir zamanlayıcının tekrar çalışacağını belirtiyor. Ben 0 ms gecikme ile ve daha önce belirlediğim 10 sn zaman aralığıyla çalışması gerektiğini belirttim.
Şimdi bu belirttiğimiz özelliklerle yapılacak işi tanımlayalım. Yazının başında belirttiğim gibi bu uygulama düzenli aralıklarla sistem tarihini ve saatini ekrana yazdıracak.
Şimdi bu iş için bir metod oluşturalım.
Gördüğünüz gibi belirttiğimiz aralıklarla bu metod çağrılacak ve ekranda bilgi gösterilecek.
Şimdi bilgiyi belirli bir biçimde göstereceğiz.
Burada Java'nın sunduğu imkanlardan faydalanacağız. İlk önce sistem zamanını alalım. (Bunu bildirim kullanımını anlattığım yazıda kullanmıştık.)
Şimdi bu zamanı kullanarak istediğimiz biçimde bilgi oluşturacağız. Bunun için SimpleDateFormat sınıfından faydalanacağız. Boş bir SimpleDateFormat nesnesi oluşturduktan sonra istediğimiz biçimi belirliyoruz. (SimpleDateFormat için kullanılabilecek biçimlerle ilgili daha fazla bilgiyi internette bulabilirsiniz, ben detaylara girmeyeceğim.)
Şimdi belirlenen biçimi kullanarak bir bilgi oluşturalım. Bunun için SimpleDateFormat nesnemiz üzerinden format() metodunu çağırıyoruz ve gerekli parametre için sistem zamanını kullanarak oluşturduğumuz bir Date nesnesi veriyoruz.
Artık sonuc isimli String bizim istediğimiz şekilde biçimlenmiş tarih ve saat bilgisini içeriyor. Şimdi bunu ekranda göstereceğiz. Bunun için önceden oluşturduğumuz Handler nesnemiz üzerinden post() metodunu çağıracağız ve parametre olarak Runnable türünde bir iç sınıf oluşturacağız.
Artık Toast kullanarak bilgiyi ekranda gösterebiliriz.
Burada bir hata aldık, Eclipse bize sonuc isimli Stringin final olarak belirlenmesi gerektiğini söyledi. Bunun nedenini tam bilmiyorum, o yüzden detaylı anlatamayacağım. Hatayı bu şekilde çözebiliriz.
İşimiz bitti gibi görünüyor ama aslında bitmedi. :) Şu an uygulamayı çalıştırmaya kalkarsak servis durdurulduğunda hata alacağız çünkü zamanlayıcıyı durdurmadık. Haydi şimdi servis durdurulduğunda olacakları belirleyelim.
Servis sınıfımız içinde onDestroy() isimli metodu Override ederek yeniden yazacağız. Bunun için on yazıp Ctrl + Boşluk yapmanız yeterli. Eclipse size yardımcı olacaktır.
Metodu oluşturduktan sonra içine zamanlayıcıyı durduracak kodu ekliyoruz.
Artık işimiz bitti gibi. Son bir adım olarak yazdığımz bu servisi uygulamanın manifest dosyasına ekliyoruz.
Manifest dosyasını açtıktan sonra Application sekmesine geliyoruz. Application Nodes kısmındaki Add düğmesine tıklayıp Service seçeneğini seçiyoruz.
Daha sonra yan taraftan Name alanının yanındaki Browse'a tıklıyoruz ve servisimizi seçiyoruz.
Manifest dosyasısnı kaydediyoruz.
Haydi şimdi uygulamamızı deneyelim! :)
Gördüğünüz gibi uygulamamız açıldı ve servis çalışmıyor durumda olduğu için düğmenin üzerinde Servisi Başlat yazıyor.
Düğmeye basıp servisi başlattığımızda istediğimiz biçimde oluşturulmuş tarihi ve saati göreceğiz.
Servis arka planda çalıştığı için uygulamadan çıksak bile belirlediğimiz 10 sn ardından tekrar ekranda tarihi ve saati göreceğiz.
Uygulama listesinden uygulamamızı tekrar çalıştırdığımızda ise servis çalışır durumda olduğu için düğmenin üzerinde Servisi Durdur yazıyor.
Bir yazının daha sonuna geldik.
Bu yazıda sizlere servis kullanımını elimden geldiğince anlatmaya çalıştım. Aslında birkaç özellik daha olacaktı yazdığımız uygulamada ama tuhaf sorunlarla karşılaştım. O yüzden yazıyı daha fazla uzatıp sizleri de sıkmamak adına bu kadar yazıp bitirdim.
Uygulamanın kodlarını buradan indirebilirsiniz.
İnşallah faydalı olmuştur.
Hepinize kolay gelsin, iyi çalışmalar. :)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder